خشم در حد انفجار

 

خشم در حد انفجار که روانشناسان آن را کنترل تکانه نام گذاری کرده اند.

 

از اختلالات کنترل تکانه اختلال انفجاری متناوب می باشد .

 

اختلال انفجاری متناوب چیست ؟

 

همه گاهی کنترل خود را از دست می دهند، برخی از افراد می توانند عقده ی دل خود را خالی کنند بی آنکه به کسی صدمه ایی وارد کنند . اما در مقابل ، افرادی هستند که احساس می کنند نمی توانند در مقابل اعمال پرخاشگرانه تهاجمی یا مخرب مقاومت کنند .

 

ویژگی های اختلال انفجاری متناوب

رفتارهایی که در افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب یافت می شود، دوره های گاه و بیگاه خشم شدید است.افراد در این دوره ها می توانند به خودشان ، دیگران ، و یا اموال ، آسیب جدی وارد کنند . آنها در وسط این دوره احساس می کنند که جادو شده اند ، و برخی حتی اصطلاحاتی را به کار می برنند که بر شباهت این حالت به حمله صرعی دلالت دارند .

و نهایتا اینکه این افراد ، قادر نیستند در برابر تکانه های پرخاشگری که به اعمال جدی تهاجمی یا ویرانگری منجر می شود ، مقاومت کنند .

مورد آقای الف:

آقای الف. شب گذشته 12 عدد بشقاب و تعدادی لیوان را شکسته بود. همسرش وقتی حالتهای عجیب و غیر عادی وی را مشاهده کرده بود ترسیده بود و سرآسیمه منزل را ترک کرده بود. طبق اظهارات همسرش : " چشمانش انگار به نقطه ایی خیره مانده بود و جایی دیگر را نمی دید واقعا ترسناک بود و از شدت عصبانیت بسیار برافروخته شده بود ". جالب اینجاست که ما آن شب هیچ جر و بحث و یا دعوایی با هم نداشتیم "

این سومین باری بود که آقای الف این رفتار را از خود نشان می داد .

مورد آقای میم:

آقای م. معلم دبیرستان پسرانه ، حتی گاهی بدون عمل تحریک آمیزی (اعمالی که موجب هیجان و برانگیختگی می شود)، طغیانهای پرخاشگری و رفتار تهاجمی دارد. او در طول این دوره ها ، هر چیزی را که بتواند به دست آورد ، پرت می کند و ناسزا میگوید. با این حال فورا آرام می شود و سخت پشیمان میشود . او اخیرا لیوان را به سمت یکی از معلمان پرتاپ کرده و آسیب جدی به او رسانده است که اینبار مدیر وی پلیس را خبر کرده است.

شواهدی وجود دارد که مبنی بر اینکه این اختلال نوع دیگری از طیف وسواس فکری-عملی است(نیهاوس 2001).

 

خوب باشید.

یاسمن رحیمی

تلفن کلینیک (دولت) : 26605034

جهت هماهنگی وقت آنلاین پیام در واتس اپ : 09356842637

پیج در

 اینستاگرام

yasamanrahimi__

 

 

مراقبه

 

مهارت

 

درمان

 

آموزش